Glazba: Tyler Bates, Tree Adams
Žanr: Horor
Trajanje: 100 minuta
Službeni site: Dawn of the Dead
Distibucija: Blitz Film
RADNJA
Svijet se preko noći pretvorio u - noćnu moru. Stanovnike planeta pogodilo je nešto neobjašnjivo i smrtonosno: mrtvi više nisu mrtvi i vrebaju svoj sljedeći obrok - tijela živih. Nakon zastrašujućeg bijega iz predgrađa Wisconsina, Ana Clark (Sarah Polley) naleti na malu grupu još-uvijek-živih, među kojima su policajac Kenneth (Ving Rhames), prodavač elektronike Michael (Jake Weber) te Andre (Mekhi Phifer) i njegova trudna supruga. Zajedno nalaze sklonište u napuštenom trgovačkom centru u predgrađu.
I dok vanjski svijet sve više nalikuje paklu dok se rastuća vojska zombija, čija se tijela raspadaju, neumorno pokušava probiti u trgovački centar, preživjeli se bore protiv ne-mrtvih te vlastitih sumnji i strahova. Potpuno odvojeni od ostatka svijeta, stanovnici trgovačkog centra - jednog od posljednjih bastiona ljudske vrste - moraju naučiti živjeti zajedno i iskoristiti sve dostupne resurse u borbi za očuvanje života i, što je još važnije, ljudskosti.
Nakon nekog vremena izolacije preživjeli se ipak odlučuju napustiti trgovački centar i pokušati doći na otok na kojem bi još moglo biti ljudi.

OSVRT
Kada u paklu više ne bude mjesta, mrtvi će hodati Zemljom. 26 godina nakon kultnog horora "Dawn of the Living Dead" Georgea Romera u kina dolazi remake na kojem je kao redatelj debitirao Zack Snyder, inače poznatiji kao redatelj reklama. Pomalo čudan izbor, s obzira da se za remake filma koji je stekao status "kultnog" moglo očekivati da se redateljska palica nađe u rukama iskusnijeg redatelja. No, Snyder ne samo da se pokazao kao dobar izbor, već je, usudio bih se reći, i nadmašio očekivanja. Nova verzija "Zore živih mrtvaca" bez daljnjega je jako dobar film kojeg ne bih preporučio samo onima koji imaju tanke živce i slabo srce. Iako je priča i njen kraj već dobro poznata jer se radi o remakeu, Snyder je u potpunosti uspio održati napetost tijekom cijelog filma, a osim toga ja ni uz najbolju volju nisam mogao pronaći niti jedan trenutak dosade. "Zora živih mrtvaca" ne odstupa previše od originala, što se ovog puta pokazalo kao pravi pokodak. Priča je toliko snažna i zastrašujuća u svojoj jednostavnosti da bi dodatno kompliciranje i prerađivanje vjerojatno urodilo lošijim rezultatom. Ono što razlikuje Snyderovu verziju od Romerove u prvom redu je vizualni dojam. Majstorski kadrovi, kutevi snimanja i odličan prikaz detalja u masovnim scenama zaista ostavljaju upečatljiv dojam na gledatelja. Osim vizualnog izgleda filma, jedina i po meni najbitnija razlika između remakea i originala je prikaz zombija. Osnovna odlika Romerovih živih mrtvaca je da se sporo kreću, međutim upravo u toj naizgled olakotnoj okolnosti za ljudske likove leži i dodatni motiv strave. Radi se o tome da cijelo vrijeme imate osjećaj da im je lako pobijeći, međutim njihova brojnost i ljudska nespretnost daju jednu čudnu dimenziju napetosti i strave u filmu. Snyderovi zombiji su pak nevjerojatno brzi i snažni, tako da predstavljaju veću prijetnju. Ovaj element filma vjerojatno će se naći u brojnim filmofilskim diskusijama, ali moje je mišljenje da je svaki na svoj način dobro uklopljen u film, Snyderov jer je sniman modernije i sa bržom izmjenom kadrova, a Romerov jer je rađen u slow motion atmosferi.
Više o usporedbi originala i remakea nije potrebno govoriti (iako je ona neminovna) jer se Snyderova verzija može gledati i kao originalan film, a pogotovo ako niste ni gledali Romerove zombije.
Kao najsvjetlije dijelove filma definitivno mogu izdvojiti intro i odjavni dio filma koji u kombinaciji brze izmjene vizualno upečatljivih kadrova i odlično odabrane glazbe ostavljaju najveći dojam na gledatelja. Početak u kojem uz izmjenu televizijskih slika širenja zaraze Johnny Cash pjeva "The Man Comes Around" mogao bih slobodno pogledati i odmah nakon kraj filma, pa onda još jednom ili dva puta. Akcija u filmu počinje takoreći odmah. Nakon kratkog uvoda u mirni život bolničarke Ane (glumi je izvrsna Sarah Polley) stvari bez upozorenja kreću na gore, ili preciznije već idućeg jutra kad počinje horor koji ne prestaje do kraja filma. Na ovom mjestu bih vas samo upozorio da obratite pažnju na scene u kojima Ana bježi iz svog kvarta, snimanja iz zraka i detalje u pozadini – uvjerljivo realistično. Od ostalih zanimljivosti koje su na prvo gledanje možda i nezamjetljive izdvojio bih da se u filmu niti jednom ne spominje riječ zombi, te pojavljivanje glavnih aktera iz originalnog filma, Kena Foreea u ulozi evanđelističkog svećenika, Scotta Reinigera u ulozi generala, te Toma Savinija u ulozi šerifa.
Što se nedostataka ili zamjerki tiče, one se u prvom redu odnose na karakterizaciju likova u kojoj se javlja par nelogičnosti. Preobrazba lika glavnog čuvara trgovačkog centra iz sebičnog primitivca u pozitivca koji je u stanju žrtvovati svoj život za druge u filmu je nevidljiva, a lik sa trudnom djevojkom svoju ljubav prema njoj na čudan način prebacuje na još nerođeno dijete. No, te nedostatke u žestini akcije možemo slobodno nazvati detaljima koji ne smetaju ukupnom dojmu filma. Osobne priče likova same za sebe nisu bitne jer ne postoje ni individualni negativci.
I na kraju da ne zaboravim, valja pohvaliti i momente crnog humora koji na trenutke razbijaju horor i dozvoljavaju gledatelju da uzme pauzu od zastrašujućih scena.
Što se preporuke tiče, film pogledajte obavezno, osim ako nemate problema sa srcem ili vas horor kao žanr jednostavno ne zanima.
Autor: MK (milan@corner.hr)