Producent: Stefan Schubert, Ralph Schwingel
Žanr: Ljubavna drama
Trajanje: 121 minute
Službeni site: Gegen Die Wand
Distibucija: Blitz Film
SINOPSIS
Ovaj dobitnik Zlatnog medvjeda s Berlinskog filmskog festivala obrađuje temu bolne emancipacije mlade pripadnice druge generacije njemačkih Turaka, Sibel, koja se nakon pokušaja samoubojstva nađe u psihijatrijskoj bolnici. Tamo upoznaje četrdesetogodišnjaka Cahita, čija nemirna duša i dalje žudi za drogama i alkoholom kojima bi otupio svaku bol.
Sibel voli život malo više no što se pristoji dobroj Muslimanki. Da bi pobjegla iz zatvora svoje zadrte, konzervativne obitelji, odglumi pokušaj samoubojstva. No, time ne stječe slobodu već sramotu od koje je može spasiti samo udaja. Preklinje Cahita da je oženi, na što on nevoljko pristaje. Možda zbog toga da ju spasi. Možda zbog toga da učini barem jednu smislenu stvar u svom životu. Dijele samo prostor u istom stanu - ona uživa u svojoj slobodi, a on u povremenim susretima s bivšom djevojkom. Sve dok se u njegov život ne ušulja ljubav.
Kako se zaljubljuje u Sibel, nalazi novi užitak u životu, novu snagu. Sibel se i dalje viđa s drugim muškarcima sve dok i ona ne shvati da voli Cahita. No, već je prekasno - eksplozija ljubomore uzrokuje nasilnu smrt, Cahit odlazi u zatvor, a Sibel u Tursku. Svojim srcem, umom i dušom još uvijek je s Cahitom - no koliko dugo?

OSVRT
Film sam nakon gledanja stavio u rubriku preporuka pod naslovom "must see". Odavno, ali zaista odavno, nisam pogledao bolju ljubavnu dramu, sa toliko realizma, i toliko nabijenu emocijama. Previše komentirati ovaj film izgleda mi uzaludno, jer jednostavno plijeni svojom snagom. Jedan od tipičnih primjera filma koji hollywoodska produkcija nikad neće moći snimiti. "Glavom u zid" je u svojoj suštini klasična ljubavna priča o dvoje ljudi koji se najprije ne podnose da bi zatim uspostavili prijateljstvo od kojeg je mali korak do ljubavi. U ovom slučaju ljubavi koja je osuđena na propast i prije nego je počela. Happy End u ovom slučaju i ne bi bio toliko učinkovit i realan, a usudio bih se reći ni predvidljiv. Gluma je vrhunska, a odabir Sibil koja nikad ranije nije glumila pun je pogodak Fatiha Akina i ekipe koja je birala glumce. Birol Ünel je jednostavno karizmatičan glumac koji se ne treba puno truditi da bi na velikom platnu izgledao "baš onako kako treba". Lik pomalo divljeg gubitnika stoji mu prirodno, što nadopunjeno sa izvrsnom režijom, scenarijem i partnericom jednostavno osvaja. Jesam ga previše nahvalio?
Film u suštini progovara o sukobu tradicije i modernog načina života, a za svoj okvir uzima prilično dobar primjer muslimanskih (Turskih) obitelji u Njemačkoj. Osim sukoba na liniji mladi-stari, Akin isti motiv prilično dobro provlači i kroz emocije i sukobe u glavnim likovima. Chait je odavno odustao od svog turskog podrijetla i ne živi prema pravilima svoje matične zajednice. No, njegovo nasljeđe ukorijenjeno je u njemu dublje nego što on to misli. Uz jak temperament, Chait vječno strši iz šablona njemačkog društva. Gubitak djevojke koju je volio dovodi ga na rub smrti, međutim njegov odlazak u krajnost, opijanje i pokušaj ubojstva još uvijek ispred sebe ima "turski" predznak. U onim iskonskim osjećajima, poput ljubavi i boli Chait je pravi Turčin. Kod Sibil je ta unutarnja borba još izraženija. Iako se iz početka svim silama nastoji otrgnuti iz okova tradicionalne, nakon katarze koju proživljava u vezi sa Chaitom postaje svjesna da okovi koji je vežu nisu u njenoj obitelji već u njoj samoj. Nakon što okusi potpunu slobodu koju je toliko željela, mijenja se i nalazi neku sredinu i mir u svom životu, a žrtvovanje ljubavi u ime sigurnosti u toj novoj osobi postaje jedini pravi izbor.
Da ne duljim pretjerano, film je petica, pogledajte ga bez razmišljanja nećete ostati ravnodušni.
Autor: MK (milan@corner.hr)
Objavljeno: 4.6.2004.